خبر خبر

تشريح اقدامات شرکت فرودگاه ها در توسعه هوانوردي عمومي/ از انعقاد تفاهمنامه تا تدوين سند برنامه جامع
عضو هيات مديره و راهبر امور توسعه مديريت و منابع شرکت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران در گردهمايي مديران ستادي و فرودگاهي به تشريح برنامه ها و اقدامات شرکت در توسعه هوانوردي عمومي پرداخت.

به گزارش روابط عمومی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، ابراهیم مرادی، عضو هیات مدیره و راهبر امور توسعه مديريت و منابع در این گردهمایی با بیان اینکه هوانوردی عمومی به تمام  فعالیت ها و عملیات پروازی به غیر از حمل و نقل هوایی تجاری اطلاق می شود، عنوان کرد: در تفسیر مدیریت امروز هوانوردی در اکثر کشورها، تمام فعالیت های تجاری و غیر تجاری هوانوردی به غیر از حمل و نقل هوایی برنامه ای(ایرلاین) و یا Schedule Carriers که به نام Business Aviation نیز شناخته می شود، هوانوردی عمومی را شامل می شوند.

مرادی با بیان اینکه امروزه 448 هزار هواپیما در رده هوانوردی عمومی در مقابل 28 هزار هواپیمای ایرلاین (یاتا 2018 ) فعالیت می کنند، افزود: این آمار 16 برابری نشان از پویایی هسته اصلی هوانوردی در بخش هوانوردی عمومی دارد.

وی با اشاره به اینکه اکثر کشورهای توسعه یافته و یا در حال توسعه، برنامه توسعه هوانوردی عمومی یا GADP را تدوین کرده اند، گفت: در اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده یا FAA مقررات مربوط به پیش نیازهای بهره برداری و عملیاتی به صورت مستقل از ایرلاین برنامه ای، تدوین شده است که خلبانان فارغ التحصیل پس از کسب تجربه در بخش هوانوردی عمومی می توانند در شرکت های هواپیمایی استخدام شوند.

مرادی افزود: فعالیت های هوانوردی عمومی شامل  پروازهای غیربرنامه ای عمومی، پروازهای غیربرنامه ای در مسیرهای کوتاه یا ایرتاکسی، پروازهای چارتر خصوصی، پرواز هواپیماهای شخصی با بهره برداری اختصاصی، پروازهای گردشگری هوایی، پروازهای پست هوایی و پروازهای ویژه یا هواپیماهای خاص همچون آمبولانس هوایی، اطفای حریق هوایی، دیدبانی هوایی، کنترل خطوط انرژی و یا هواپیماهای وارسی پرواز است.

وی عنوان کرد: زنجیره تامین هوانوردی عمومی شامل مراکز خدمات مهندسی و تعمیرات هواپیما، مراکز خدمات مدیریت و نگهداری هواپیما،  پایگاه های ثابت عملیاتی یا FBO در فرودگاه ها برای ارایه انواع خدمات همچون عملیات فرودگاهی، کترینگ، خدمات هماهنگی عملیات پروازی، اطلاعات هواشناسی، هماهنگی سوختگیری و غیره، خدمات بازرگانی هوانوردی، خدمات پشتیبانی و تدارکات فنی، خدمات آموزش های تخصصی هوانوردی، خدمات سوخت رسانی هواپیمایی و خدمات تشریقات فرودگاهی و ترمینال های خصوصی هوانوردی عمومی است.

مرادی تاکید کرد: تمام فعالیت های عملیاتی تجاری و غیر تجاری و سایر فعالیت های مرتبط با زنجیره تأمین هوانوردی عمومی در فرودگاه ها ارایه و یا مدیریت می شوند که این امر ضمن افزایش ضریب اشغال، افزایش ترافیک هوایی فرودگاه ها را به همراه دارد و حیات اقتصادی فرودگاه های کشور را تحت تاثیر مستقیم قرار می دهد. این مهم بر توسعه منطقه ای و تاثیرگذاری مستقیم بر سایر صنایع نیز موثر است.

راهبر امور توسعه مديريت و منابع شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه هواپیمای King Air 350 تحت مالکیت و بهره برداری مرکز وارسی پرواز و خدمات هوایی  شرکت از بهترین هواپیماهای فعال در هوانوردی عمومی است، عنوان کرد: بسترسازی توسعه هوانوردی عمومی در کشور می تواند موجب افزایش ترافیک  فرودگاه های کم ترافیک شود، همچنین الزامات احداث فرودگاه ها تغییر خواهد کرد و دیگر صرفا برای هواپیماهای بزرگ و عملیات ایرلاین ها نخواهد بود که این امر خود منابع سرمایه ای احداث و هزینه های نگهداری پس از آن را کاهش می دهد.

وی ادامه داد: کسب و کارهای کوچک عملیاتی و خدماتی در فرودگاه ها راه اندازی و سرمایه بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در فرودگاه های موجود، هدایت می شود، درآمدهای هوانوردی و غیر هوانوردی فرودگاه ها افزایش می یابد و اتکای فعالیت های اقتصادی فرودگاه ها صرفا به شرکت های هواپیمایی نخواهد بود.

مرادی با تاکید بر اینکه تمام فعالیت های هوانوردی شامل پروازهای برنامه ای و غیربرنامه ای مسافری، باری، آموزشی، تفریحی، خدمات ویژه(نظیر فلایت چک) و شخصی با هواپیماهای دارای حداکثر وزن برخاست 9000 کیلوگرم و حداکثر 19 نفر سرنشین در بسته حمایتی هوانوردی عمومی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران قرار خواهند گرفت، به تشریح اقدامات شرکت برای توسعه هوانوردی عمومی پرداخت.

وی، گام نخست در این راستا را انعقاد تفاهم نامه توسعه هوانوردی عمومی با سازمان هواپیمایی کشوری و ستاد توسعه فن آوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری عنوان کرد و گفت: اقدامات انجام شده در چهارچوب این تفاهمنامه شامل

1- تقسیم بندی فرودگاهی(فرودگاه های بدون پرواز تا 300 پرواز ماهانه، فرودگاه های از 300 تا 600 پرواز ماهانه و فرودگاه های بیش از 600 پرواز ماهانه)

2- اصلاح تعرفه های ناوبری و فرودگاهی(شامل استفاده از ظرفیت های قانونی بند 10 آیین نامه فعلی ماده 63 و ارایه تخفیف 30 درصدی به بهره برداران وسایل پرنده تا سطح حداکثر وزن برخاست 2000 کیلوگرم و تدوین ساختار جدید تعرفه های ناوبری و فرودگاهی موضوع آیین نامه اجرایی ماده 63 قانون وصول برخی درآمدهای دولت مختص حوزه هوانوردی عمومی)

3- اصلاح نظام مدیریت ترافیک هوایی پروازهای بادید(شامل برنامه ریزی اصلاح و یکپارچه سازی ساختار کنترل فضا و مدیریت ترافیک هوایی پروازهای VFR ، استفاده از ظرفیت های ردیابی، کنترل و نظارت، رصد موقعیت و دریافت اطلاعات پرواز بر بستر ماهواره با بهره گیری از سیستم ADS-B  با رویکرد بهره گیری از توان شرکت های دانش بنیان داخلی، الزام سازمان هواپیمایی کشوری به بهره برداران این حوزه جهت تجهیز ناوگان خود به Mode S و یکپارچه سازی کنترل و نظارت پروازهای VFR برای ارایه خدمات اطلاعات پرواز و قابلیت Tracking و عملیاتsearch and rescue   آنها)

4- راه اندازی مرکز آموزش فنون و خدمات هوایی کشور(شامل بررسی و مطالعات بنیادی و امکان سنجی احیای مرکز آموزش فنون و خدمات هوایی کشور به عنوان شتاب دهنده هوانوردی عمومی، بررسی های حقوقی احیای مرکز با رویکرد برنامه ریزی استقلال حقوقی جهت واگذاری در بلند مدت و تدوین طرح فنی و اقتصادی با چهارچوب فعالیت های تجاری و غیر تجاری، ویژه و آموزشی و آماده طرح در کمیته توسعه هوانوردی عمومی)

5- معرفی فرودگاه پایلوت هوانوردی عمومی و حمایت از فعال شدن ایرتاکسی(شامل بررسی چگونگی آماده سازی فرودگاه سمنان به عنوان فرودگاه هاب هوانوردی عمومی در بخش های آموزشی و مراکز تحقیقاتی و دانش بنیان با محور طراحی و تولید وسایل پرنده و آمادگی فرودگاه های مهرآباد، کرمان، زنجان، اراک، سمنان، خرم آباد و شاهرود برای بهره برداری احتمالی متقاضیان ایر تاکسی و ایجاد شبکه پروازی بین نقاط یاد شده به صورت آزمایشی از هاب های مرتبط )است.

مرادی ادامه داد: همچنین از دیگر اقدامات شرکت برای حمایت از توسعه هوانوردی عمومی می توان به تشکیل کمیته توسعه هوانوردی عمومی، دعوت و بررسی چالش های مدارس خلبانی، بهره برداران وسایل پرنده فوق سبک و ایرتاکسی و سایر ذینفعان هوانوردی عمومی با همراهی نمایندگان سازمان هواپیمایی کشور ی، در این زمینه، امکان سنجی، مطالعات و بررسی چگونگی طراحی ساختار تعرفه ای به صورت یک نظام مستقل از سایر ناوگان هواپیمایی تجاری و افزایش سطح وزنی از 2000 کیلوگرم فعلی تا سطح حداکثر وزن برخاست 9000 کیلوگرم ( 8618 کیلوگرم ) و به طور مشخص تمام وسایل پرنده دارای صلاحیت پارت 23 اشاره کرد.

وی در معرفی سایر اقدامات در دستور کار کمیته توسعه هوانوردی عمومی کشور عنوان کرد: این اقدامات شامل تدوین سند برنامه جامع توسعه هوانوردی عمومی در فرودگاه ها، جانمایی پارکینگ ناوگان هوانوردی عمومی در فرودگاه های کشور، بررسی موانع موجود در فضای کشور برای پروازهای زیر 14000 پا اعم از VFR یا IFR، یکپارچه سازی نظام اطلاعات هوانوردی (اعم از اطلاعات عملیاتی، فرودگاهی و هواشناسی) برای بهره برداران هوانوردی عمومی به صورت یک درگاه متمرکز، مطالعه چگونگی طراحی و راه اندازی بستر و سامانه متمرکز پرداخت عوارض خدمات فرودگاهی و ناوبری توسط کاربران و بهره برداران به صورت ONLINE، برنامه ریزی تسهیل سرمایه گذاری متقاضیان هوانوردی عمومی با تعریف شرایط ویژه و مطلوب جهت رونق کسب و کارهای کوچک مرتبط و پیگیری مذاکره با شرکت ملی نفت ایران جهت توزیع سوخت هواپیماهای پیستونی در ایستگاه های اداره کل سوختگیری هواپیمایی مستقر در فرودگاه های کشور است.

 

-------------------------------------
نظرات

اخبار مرتبط اخبار مرتبط